Pitanje: Ako neko namjerno propusti namaz, nakon što ga Allah uputio na tevbu, da li će ga naknadno klanjati, bilo da se radi o jednom namazu ili više?
Odgovor: Prema ispravnijem mišljenju učenjaka, osoba koja namjerno propusti namaz neće ga naknadno klanjati. Razlog je taj što namjerno propuštanje namaza vodi osobu iz okvira islama u okvir nevjerstva. Kafir ne nadoknađuje ono što je uradio dok je bio nevjernik, kako nam je pojasnio Poslanik, salallahu alejhi ve sellem, kada je rekao: “Između čovjeka i kufra i širka je napuštanje namaza” (Muslim). Također, Poslanik, salallahu alejhi ve sellem, nije naređivao nevjernicima koji su prihvatili islam da nadoknade propuštene namaze.
Međutim, ako osoba nakon propuštanja namaza izrazi pokajanje i klanja ih iz sigurnosti i opreza, to nije problem. Ovo mišljenje se temelji na većinskom stavu učenjaka, koji smatraju da osoba koja propusti namaz, ali ne zaniječe njegovu obaveznost, nije izvan islama.
Ovdje je bitno napomenuti da namjerno propuštanje namaza nije nešto što se preporučuje niti se smatra ispravnim postupkom. Pravilo je da muslimani klanjaju svoje namaze u skladu sa Allahovim propisima kako bi ojačali svoju vjeru i povezali se s Njim.
Naklanjavanje opravdano izostavljenih namaza
Namazi koji su izostavljeni s opravdanim razlogom, kao što su zaborav, spavanje, nesvijest, komatozno stanje ili zbog hirurške intervencije, smatraju se opravdano izostavljenim namazima prema šerijatskim propisima.
Svi učenjaci se slažu da je obaveza naknaditi namaz koji se propusti s opravdanim razlogom. Dakle, ako neko propusti namaz zbog zaborava ili ga prespava, dužan je klanjati taj propušteni namaz čim se sjeti, čak i ako je to vrijeme kad je obavljanje nafile namaza zabranjeno (kao kada Sunce izlazi ili zalazi ili je u zenitu).
Ovaj stav se zasniva na hadisu koji bilježe Buharija i Muslim u svojim Sahihima, u kojem Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, kaže: “Ko zaboravi da klanja namaz ili ga prespava, njegov kefaret je da ga klanja kada ga se sjeti”. Drugi rivajet kaže: “Ko zaboravi klanjati namaz, neka ga klanja kada ga se sjeti, za to nema kefareta osim toga”.