Pitanje: Es-selamu alejkum we rahmetullahi we berekatuhu. Cijenjeni alime, zanima me kada se spominje nagrada za učenje određenih sura, kao što je primjer sa surom El-Bekare, koja navodno štiti kuću od šejtana na tri dana, da li se to odnosi na cijelu suru ili je dovoljno proučiti samo neke dijelove? Nadam se da ste razumjeli moje pitanje.
Odgovor: Alejkumusselam we rahmetullahi ve berekatuhu.
Vaše pitanje odnosi se na razumijevanje hadisa koji spominju nagradu i blagodati učenja određenih sura, posebno sure El-Bekare. U vezi s tim, postoje dva hadisa koji govore o njenom značaju:
Prvi hadis bilježi Ebu Hurejre, radijallahu anhu, koji prenosi da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Nemojte svoje kuće činiti grobljima, zaista šejtan bježi iz kuće u kojoj se uči sura El-Bekare.” Ovaj hadis bilježi Muslim u svom Sahihu. Hadis jasno ukazuje da učenje sure El-Bekare donosi zaštitu od šejtana u kući.
Drugi hadis prenosi Ebu Umame El-Bahili, radijallahu anhu, koji kaže da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Učite Kur’an … , učite suru El-Bekaru jer je njeno učenje bereket, a njeno ostavljanje je kajanje (zbog propuštenih sevapa), a ne mogu je učiti betale (sihirbazi ili fasici).” Muslim također bilježi ovaj hadis u svom Sahihu. Ovaj hadis dodatno pojašnjava blagodati učenja sure El-Bekare, naglašavajući njen značaj i koristi.
Iz oba hadisa jasno se razumijeva da se ovdje misli na učenje kompletne sure El-Bekare, uz redovnost i ustrajnost. Dakle, nije dovoljno proučiti samo nekoliko ajeta iz sure da bi se ostvarila obećana nagrada i zaštita, već se misli na kontinuirano učenje cijele sure. Također, nije dovoljno da se sura prouči jednom, već se podrazumijeva da se u kući redovno i stalno uči sura El-Bekare kako bi se postigla zaštita od šejtana.
Što se tiče fraze “a ne mogu je učiti betale (sihirbazi ili fasici)” iz hadisa, učenjak El-Munavi prenosi nekoliko tumačenja:
- Sihirbazi ne mogu učiti suru El-Bekare zbog toga što su skrenuli s pravog puta i uronili u zabludu.
- Dangube i lijenštine (fasici) ne mogu učiti niti razumjeti suru El-Bekare zbog svoje ljenosti i gubljenja vremena.
- Oni koji obmanjuju ljude svojim govorom ne mogu učiti ovu suru, što se vraća na poznati hadis: “Zaista u retorici ima sihra.”
Savremeni učenjak Alijj Eš-Šuhun dodaje i četvrto tumačenje:
- Sihirbazi ne mogu nanijeti štetu onome ko redovno uči ili zna napamet suru El-Bekare.
Prema tome, hadis ne govori o tome da se šejtan neće približiti kući u kojoj se jednom proučila sura El-Bekare na tri dana, već se nagrada i zaštita odnose na kuću u kojoj se redovno i kontinuirano uči ova sura. Također, pojašnjeno je da se pod učenjem sure El-Bekare misli na kontinuirano i ustrajno učenje cijele sure, a ne samo dijelova.