Pitanje:

Esselamu alejkum!

Pročitao sam na jednoj internet stranici koja se smatra islamskom da je moguće sklopiti brak s djevojkom bez ičijeg prisustva, navodno samo izgovarajući određene riječi. Ukoliko to nije tačno, molim vas da mi detaljno objasnite koji su nezaobilazni uslovi za sklapanje samog čina braka. Allah vas nagradio svakim dobrom!

Odgovor:

Alejkumusselam ve rahmetullahi ve berekatuhu.

Sklapanje braka u islamu ima određene uslove i ruknove koji moraju biti ispunjeni kako bi brak bio validan. Prema šerijatu, brak ne može biti sklopljen samo izgovaranjem određenih riječi bez prisustva drugih osoba. Evo detaljnog objašnjenja:

Ruknovi braka

  1. Mladoženja i mlada: Oboje moraju biti slobodni od prepreka za međusobno sklapanje braka. To znači da ne smiju biti u rodbinskoj vezi koja bi zabranjivala brak, ne smiju biti u iddetu (period čekanja nakon razvoda ili smrti supružnika), i moraju biti sposobni za brak.
  2. Jezička forma (ponuda i prihvatanje): Brak mora biti sklopljen putem jasno izrečenih riječi ponude i prihvatanja (ijab i kabul) pred svjedocima. Ova jezička forma je ono što Uzvišeni Allah naziva u Kur’anu “misakan galiza” (čvrsta obaveza)【4:21】.

Šartovi braka

  1. Određivanje budućih supružnika: Budući supružnici moraju biti jasno identificirani imenom ili prepoznatljivim opisom. Na primjer, nije ispravno reći: “Udajem za tebe jednu od svoje dvije ili tri kćerke.”
  2. Obostrano zadovoljstvo: Oboje budućih supružnika moraju biti zadovoljni i saglasni s brakom. Brak ne smije biti sklopljen pod prisilom.
  3. Pristanak staratelja: Većina učenjaka smatra da je pristanak staratelja (muška osoba mahrem mladi) nužan. Dokaz za ovaj šart su riječi Uzvišenog: “A kada pustite žene i one ispune njima propisano vrijeme za čekanje, ne sprečavajte ih da se ponovo udaju za svoje muževe, kada se slože da lijepo žive”【2:232】, i hadis: “Nema braka bez staratelja” (Ebu Davud, Tirmizi, Ibn Madže). Također, hadis od Aiše, radijallahu anha: “Koja god se žena uda bez dozvole staratelja, njen brak je batil” (Ebu Davud, Tirmizi, Ibn Madže, Ahmed).
  4. Svjedoci: Tri mezheba (hanefijski, šafijski, hanbelijski) zahtijevaju prisustvo dva pravedna svjedoka, dok malikijski mezheb zahtijeva razglašavanje braka. Dokaz za svjedoke je hadis: “Nema braka bez staratelja i dva pravedna svjedoka” (Darekutni, Bejheki, Ibn Hibban). Malikijski mezheb se oslanja na hadis: “Razglasite brak” (Ahmed, Ibn Hibban, Hakim, Bejheki, Taberani).

Sklapanje braka bez prisustva svjedoka ili staratelja je nevažeće prema šerijatskim propisima. Ove uslove i ruknove neophodno je ispuniti kako bi brak bio valjan. Informacije koje ste pročitali na toj internet stranici su pogrešne i neosnovane sa šerijatske strane.

Allah najbolje zna.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here