U islamskom pravu, postoji specifičan propis koji reguliše situaciju kada supružnici jedni druge optuže za nemoral. Ova situacija se naziva “li’an” i ima za cilj zaštitu časti i integriteta porodice, kao i sprečavanje lažnih optužbi.
Optužba za nemoral bez svjedoka
Prema islamskom zakonu, ako muž optuži svoju ženu za preljubu i nema četiri svjedoka koji bi to potvrdili, on može pristupiti procesu li’ana. Ovaj proces omogućava da se optužba riješi bez svjedoka kroz zakletve.
Proces li’ana
- Muževa zakletva: Muž će se četiri puta zakleti Allahom da govori istinu u svojoj optužbi. Peti put će prizvati Allahovo prokletstvo na sebe ako laže.
- Ženina zakletva: Da bi izbjegla kaznu, žena će se četiri puta zakleti Allahom da njen muž laže. Peti put će prizvati Allahovu srdžbu na sebe ako njen muž govori istinu.
Allah Uzvišeni kaže u Kur’anu: “A oni koji okrive svoje žene, a ne budu imali drugih svjedoka, nego su samo oni svjedoci, potvrdiće svoje svjedočenje zakletvom Allahom, i to četiri puta da, zaista, govore istinu, a peti put da ga pogodi Allahovo prokletstvo, ako laže! A ona će kazne biti pošteđena, ako se četiri puta Allahom zakune da on, doista, laže, a peti put da je stigne Allahova srdžba, ako on govori istinu.” (En-Nur 6-9)
Ishod li’ana
Nakon što oba supružnika prođu kroz proces li’ana, njihov brak se automatski raskida. Ovaj razvod je trajan i oni više nikada ne mogu ponovo stupiti u brak jedno s drugim.
Hadis o li’anu
Hadis koji bilježi Buhari u svom Sahihu dodatno pojašnjava ovu situaciju. Prenosi se od Abdullaha b. Omera, r.a, da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, razvodio supružnike koji su se međusobno optuživali i zakleli se da je ono drugo počinilo blud s drugom osobom. (Hadis bilježi Buhari u Sahihu: 68 – Kitabu-t-talak, 34 – Babu-t-tefriki bejne-1-mutela’inejni, hadis br. 5313.)
Razlog propisa
Ovaj propis ima za cilj zaštitu časti i dostojanstva obaju supružnika. On osigurava da lažne optužbe ne ostanu nekažnjene i da se optuženi ima priliku braniti. Li’an također sprečava da brak ostane zatrovan nepovjerenjem i sumnjama, što bi moglo dovesti do daljih sukoba i nepravde.
U islamskom pravu, pravda i zaštita časti su od izuzetne važnosti. Propis o li’anu pruža jasan i pravedan način rješavanja teških situacija poput optužbi za nemoral, omogućavajući da se istina otkrije na pravedan način i da se očuva integritet obitelji i društva.