Sobe u kojima se ne prima namaz dok se čini određeno zabranjeno djelo
Neki ljudi ponekad postavljaju pitanje o sobama u kojima se ne prima namaz, a ovo se odnosi na osobe koje čine određene zabranjene radnje. Dva su primjera ovakvih osoba: onaj ko ode kod gatara ili sihrbaza i povjeruje da oni putem džina znaju gajb, i osoba koja konzumira alkohol.
Hadisi koji ukazuju na ove zabrane:
Prvi hadis – Od nekih žena Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, prenosi se da je rekao: “Ko ode gataru i pita ga o nečemu, neće mu biti primljen namaz 40 noći.” (Muslim) U vjerodostojnom rivajetu kod imama Ahmeda, u Musnedu, umjesto “i pita ga o nečemu” dolazi: “i povjeruje mu u ono što kaže”. Također, u drugim hadiskim zbirkama se spominje: “Ko ode gataru, sihrbazu ili proroku”.
Drugi hadis – Prenosi se od Abdullaha ibn Amra, radijallahu anhuma, da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Neće piti čovjek iz moga Ummeta alkohol, a da mu Allah primi namaz 40 dana.” (Tirmizi, Ahmed, Nesai, Ibn Huzejme i Hakim) U drugom rivajetu, Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, kaže: “Ko popije alkohol, neće mu biti primljen namaz 40 jutara. Ako se pokaje, Allah će mu primiti tevbu. A ako se vrati, neće mu biti primljen namaz 40 jutara. Ako se pokaje, Allah će mu primiti tevbu. Ako se vrati četvrti put, neće mu biti primljen namaz 40 jutara. Ako se pokaje, neće mu Allah primiti tevbu, napojit će ga sokom stanovnika Vatre.” Ovaj hadis bilježe Ahmed, Tirmizi, Bejheki i Abdurrezak, a svi muhaddisi koji su govorili o ocjeni ovog hadisa smatraju ga vjerodostojnim.
Osobe kojima se ne prima namaz dok čine određeno zabranjeno djelo:
- Odbjegli rob dok se ne vrati svom vlasniku.
- Žena koja prenoći dok je njen muž na nju rasrđen.
- Imam kojeg džematlije mrze.
- Žena koja izađe iz kuće namirisana, sve dok se ne okupa.
Hadisi koji potvrđuju ove zabrane:
Prvi hadis – Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, kaže: “Trome namaz ne prelazi njihove uši: odbjeglom robu dok se ne vrati, ženi koja prenoći a njen muž je na nju rasrđen i imamu kojeg džematlije mrze.” (Tirmizi, Ibn Ebi Šejbe i Taberani) Ibn Madže i Ibn Hibban prenose malo drugačiji tekst: “Trome se namaz ne diže iznad njihovih glava jedan pedalj: imamu kojeg džematlije mrze, ženi koja prenoći a njen muž je na nju rasrđen i dvojici braće koji ne govore.” Ovaj hadis su ocijenili kao hasen i prihvatljiv Tirmizi, Ibn Hibban, el-Busiri, el-Iraki, Nevevi, Hejsemi, Albani, Ahmed Šakir, Šu’ajb Arnaut i Abdulkadir Arnaut. Šejh Albani je dodatak “dva brata koji ne govore” ocijenio slabim, ali u nekim knjigama kao dobrim.
Pod “ženi koja prenoći a njen muž je na nju rasrđen” misli se na ženu koja je nepokorna mužu, lošeg ahlaka ili koja ne ispunjava bračne obaveze.
Drugi hadis – Džerir ibn Abdullah prenosi da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Kada rob pobjegne, ne prima mu se namaz.” (Muslim)
Treći hadis – Ebu Hurejre prenosi da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Ne prima se namaz žene koja se namiriše radi odlaska u ovaj mesdžid (Poslanikov mesdžid), sve dok se ne okupa kao što se uzima gusul od džunubluka.” (Ebu Davud, Ibn Madže, Nesai, Ahmed, Ibn Huzejme, Bejheki, Ebu J’ala) Šejh Albani ovaj hadis ocjenjuje vjerodostojnim, a Šu’ajb Arnaut dobrim na osnovu drugih rivajeta.
Značenja neprimanja djela u šerijatskim tekstovima:
- Da Allah nije zadovoljan s tim djelom, ne voli ga i ne hvali njegovog počinioca pred melecima.
- Da osoba nema nagradu za njega na Sudnjem danu.
- Da ga je dužna ponoviti.
U kontekstu spomenutih hadisa, neprimanje namaza se odnosi na prva dva značenja, što znači da spomenute osobe nisu obavezne ponoviti namaz.
dr. Zijad Ljakić – ehlus-sunne.ba