Pitanje: Esselamu alejkum. Jedna starija sestra mi je ispričala da je, nakon što joj je kćerka preselila na ahiret, u dogovoru sa ženom koja je gasulila njeno tijelo, odsjekla pramen kose svoje kćerke. Taj pramen je sačuvala, saplela u pletenicu i zalijepila u svesku. Da li je ovakvo postupanje ispravno i dozvoljeno?

Odgovor: Alejkumusselam ve rahmetullahi ve berekatuhu.

Hvala Allahu, i neka su salavat i selam na posljednjeg poslanika, a zatim:

Kada je riječ o odsijecanju kose preminule osobe, islamski učenjaci imaju različite stavove. Postoji razlika u mišljenju između onih koji smatraju ovaj čin zabranjenim (haram) i onih koji ga smatraju pokuđenim (mekruh).

Prvi stav: Prema jednoj skupini učenjaka, uključujući hanefijske pravnike poput Ibn Nudžejma, odsijecanje kose preminule osobe smatra se zabranjenim (haram). Ovaj stav se temelji na poštovanju tijela umrlog i izbjegavanju bilo kakvih radnji koje bi mogle biti u suprotnosti s islamskim načelima.

Drugi stav: Druga skupina učenjaka, među kojima su malikijski pravnici poput Halil ibn Ishaka, smatra da je ovaj čin pokuđen (mekruh) i da predstavlja novotariju. Prema ovom stavu, odsijecanje kose preminule osobe nije preporučeno, ali se ne smatra velikim grijehom, iako se svakako savjetuje da se to izbjegava.

Sve što otpadne od tijela preminule osobe, bilo da se radi o kosi, noktima ili nečem sličnom, treba biti zakopano zajedno s tijelom ako je do toga došlo prije ukopa. Ako se nešto otpadne nakon ukopa, onda bi trebalo biti zakopano u zemlju, ali ne nužno u mezar. Ovo je učinjeno iz poštovanja prema preminulom i kako bi se izbjegle bilo kakve sumnjive radnje ili praznovjerja.

Traženje bereketa: Što se tiče zadržavanja pramena kose radi bereketa, to nije u skladu sa šerijatskim propisima. Ibn Džedi’a u svojoj knjizi „Et-Teberuk enva’uhu ve ahkamuhu“ objašnjava da je traženje bereketa od dobrih ljudi dozvoljeno samo dok su živi, putem njihovog znanja i dove. Nakon njihove smrti, bereket se može tražiti kroz znanje koje su ostavili iza sebe. Zadržavanje fizičkih tragova, poput kose, znoja ili pljuvačke, radi traženja bereketa, nije propisano u islamu i smatra se zabranjenim.

Prema tome, zadržavanje kose preminule osobe, bilo da je ona otpala prirodno ili je namjerno odsječena, treba biti izbjegnuto. Ta kosa bi trebala biti zakopana zajedno s preminulim ili u zemlji na nekom drugom mjestu. Nije dozvoljeno zadržavati takve stvari radi bereketa, uspomene ili bilo kojeg drugog razloga, jer to otvara vrata praznovjerju i neprikladnim običajima. Islam nas uči da se klonimo svih radnji koje mogu voditi ka praznovjerju ili nepotrebnim inovacijama u vjeri.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here