Praksa stavljanja ruke na Kur’an prilikom zaklinjanja nije potvrđena od strane Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, niti od ashaba, te stoga nema osnova u šerijatu.
Analiza Prakse Zaklinjanja sa Stavljanjem Ruke na Kur’an:
- Zakletva u Islamu: Zakletva (ar. “jemin”) u islamu se obavlja izgovaranjem riječi zakletve, pri čemu osoba koristi ime Allaha ili neku od Njegovih atributa. Osnovna svrha zakletve je potvrditi istinitost tvrdnje ili namjere, te je samo izgovaranje riječi “Tako mi Allaha” dovoljno da se zakletva smatra validnom.
- Praksa Stavljanja Ruke na Kur’an: Iako neki muslimani stavljaju ruku na Kur’an kako bi “ojačali” zakletvu, nema autentičnih dokaza da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, ili njegovi ashabi koristili ovu praksu. Zapravo, učenjaci su podijeljeni u vezi s ovim činom, pri čemu većina smatra da se radi o novotariji (ar. “bid’a”), s obzirom na to da nije zabilježeno u sunnetu.
- Stavovi Učenjaka:
- Ibn Kudame: Poznati hanbelijski učenjak, Ibn Kudame, jasno negira ovu praksu, navodeći da je to dodatak koji nije propisan i da se takva praksa ne smije zamijeniti onom koju je propisao Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem.
- Ibn el-Ahebi: Malikijski učenjak Ibn el-Ahebi također smatra ovu praksu novotarijom, navodeći da nema dokaza da su ashabi prakticirali nešto slično.
- Šafijski Mezheb: Neki učenjaci šafijskog mezheba spominju tzv. “težu zakletvu” (ar. “jemin mugalleza”), koja podrazumijeva stavljanje ruke na Mushaf kako bi se zastrašili oni koji bi mogli lagati. Međutim, ovaj stav nije široko prihvaćen, niti se temelji na jasnim dokazima iz sunneta.
- Tri Oblika Zaklinjanja Kur’anom:
- Zakletva Allahom: Ovo je potpuno ispravno i propisano, jer se osoba zaklinje samim Allahom, što je i suština zakletve.
- Zakletva Kur’anom: Ako se osoba zaklinje Kur’anom kao Allahovim govorom, to je dozvoljeno jer Kur’an predstavlja Allahovu riječ.
- Zakletva Kur’anom kao Fizičkim Objektom: Ovo nije dozvoljeno jer se Kur’an u ovom kontekstu posmatra kao fizička knjiga sačinjena od korica, listova i mastila, a te komponente su stvorene i ne mogu biti predmet zakletve.
Zakletva stavljanjem ruke na Kur’an nije praksa koja ima osnovu u šerijatu, i većina učenjaka je smatra novotarijom. Sama zakletva Allahom ili Kur’anom kao Allahovim govorom je dovoljna, bez potrebe za dodatnim gestama poput stavljanja ruke na Mushaf. Ova praksa nije potvrđena u sunnetu, te je bolje kloniti se onoga što nije propisano kako bi se očuvala čistota islamskog učenja i prakse.