Postoje dvije važne oblasti u islamskom učenju koje često izazivaju nesporazume među muslimanima zbog doslovnog, površnog i pogrešnog tumačenja. Ove oblasti su poslušnost roditeljima i poslušnost supruge prema mužu. Često se postavljaju pitanja o ovim temama jer su od ključnog značaja za svakodnevni život muslimana. O ovome sam već pisao i održao predavanja, posebno o granicama pokornosti roditeljima kako su ih islamski pravnici detaljno objasnili. Ovaj tekst se fokusira na granice pokornosti supruge prema mužu, pojašnjavajući šta je propisano šerijatom u vezi s ovom temom.
PROPIS POSLUŠNOSTI SUPRUGE MUŽU
Islamski učenjaci se slažu, a posebno četiri glavna mezheba, da je neposlušnost supruge prema mužu zabranjena prema šerijatskim tekstovima koji jasno definiraju prava muža i obavezu pokornosti supruge. Ova zabrana temelji se na nekoliko ključnih argumenata.
Prvi dokaz nalazimo u Kur’anu gdje Uzvišeni Allah kaže: “Muškarci upravljaju ženama zato što je Allah dao prednost jednima nad drugima i zato što oni troše imetke svoje. Zbog toga su čestite žene pokorne…” (En-Nisa, 34). Ovaj ajet jasno ukazuje na ulogu muškarca kao vođe u porodici i obavezu žene da mu bude poslušna u stvarima koje su u skladu s islamskim učenjem.
Drugi dokaz je hadis Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, koji kaže: “Najbolja žena je ona koja te razveseli kad je pogledaš, koja te posluša kad joj nešto narediš, i koja te čuva kad nisi prisutan.” (Nesai i Hakim). Ovaj hadis naglašava važnost harmonije u braku kroz poslušnost i međusobno povjerenje.
Treći dokaz je hadis koji prenosi Muaz Ibn Džebel, radijallahu anhu, u kojem Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, kaže: “Da sam nekome naredio da učini sedždu nekome, naredio bih ženi da učini sedždu svome mužu zbog veličine njegovog prava kod nje.” (Ahmed i Ibn Hibban). Ovaj hadis dodatno naglašava važnost pokornosti mužu.
Četvrti dokaz je hadis koji prenosi Ebu Hurejre, radijallahu anhu, gdje Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, upozorava: “Kada muž pozove svoju ženu u postelju, a ona mu se ne odazove, meleci je proklinju sve dok ne osvane.” (Buharija i Muslim). Ovaj hadis naglašava koliko je ozbiljno odbijanje supruge da odgovori na potrebe muža.
ŠTA SE SMATRA NEPOSLUŠNOŠĆU SUPRUGE MUŽU
Islamski pravnici dijele neposlušnost žene prema mužu na dvije vrste. Prva vrsta je neposlušnost zbog koje muž ima pravo da uskrati izdržavanje supruge. Druga vrsta neposlušnosti odnosi se na loše ponašanje prema mužu, ali koje nije na istom nivou ozbiljnosti kao prva vrsta. Ulema četiri mezheba imaju različite stavove o tome šta se smatra neposlušnošću zbog koje muž ima pravo da uskrati izdržavanje supruge.
Hanefije navode tri vida neposlušnosti: izlazak iz kuće bez dozvole muža, sprečavanje muža da uđe u kuću ako je kuća njena, i odbijanje muža u postelji. Malikije navode pet vidova, uključujući odbijanje muža u postelji, izlazak iz kuće bez dozvole, te neposlušnost u izvršavanju vadžiba poput namaza. Šafije i Hanabile također imaju svoje specifične stavove o ovom pitanju.
SAŽETAK I PRAKTIČNI PRIMJERI
Jedini vid neposlušnosti oko kojeg se svi učenjaci slažu je zabrana izlaska žene iz kuće bez dozvole muža, osim u određenim slučajevima. Drugi vidovi neposlušnosti uključuju neopravdano odbijanje muža u postelji i sprečavanje muža da uđe u kuću. Međutim, postoje i situacije u kojima se ovi propisi mogu pogrešno tumačiti u svakodnevnoj praksi, što može dovesti do nepotrebnih konflikata u braku.
Na primjer, ako muž zatraži od supruge da obavi neki kućanski posao, a ona to ne učini, to se ne smatra zabranjenom neposlušnošću. Također, ako muž zabrani supruzi da posjećuje svoje roditelje, a ona to čini u skladu sa šerijatskim propisima, ova situacija zahtijeva poseban pristup kako bi se izbjegli konflikti.
U konačnici, važno je razumjeti da pokornost supruge mužu nije apsolutna i da mora biti u skladu sa šerijatskim propisima i pravednosti u islamu. Ispravno razumijevanje ovih pitanja može doprinijeti harmoniji i stabilnosti u bračnom životu.