Da li je učenje Kur’ana za novac haram?
Pitanje:
Esselamu alejkum!
Naš hodža prodaje već proučene hatme tokom ramazana. Da li se hatme mogu proučiti tokom godine, a zatim prodavati uz ramazan?
Odgovor:
Esselamu alejkum!
Učenje Kur’ana za novac smatra se haramom, odnosno zabranjenim, i takva praksa nema koristi ni za onoga ko uči ni za onoga kome se uči. Učenjaci se slažu da je iznajmljivanje nekoga da uči Kur’an za umrle, a zatim prodavanje tog učenja za novac, nedopustivo. Ovaj stav se temelji na mišljenjima brojnih islamskih učenjaka i autoriteta, uključujući hanefijskog učenjaka Ibn Ebul-Izza i Husein-ef. Đozu, markantnu ličnost među bošnjačkom ulemom 20. vijeka.
Stav učenjaka:
- Ibn Ebul-Izz: “Iznajmljivanje nekoga da uči Kur’an i to poklanja umrlom nije radio niko iz prvih generacija muslimana (selefa), niti je to naredio neki od imama u vjeri, niti dao olakšicu u tom pogledu” (Šerhul-akide ettahavije, 2/672).
- Ibn Abidin: “Učenjem Kur’ana za pare sevap ne zaslužuje niti umrli niti onaj koji uči” (Hašija, 6/56-57).
- Husein-ef. Đozo: Đozo je zastupao stav da se Kur’an može učiti umrlima i da od toga oni imaju koristi, ali učač ne smije uzimati bilo kakvu nadoknadu. Učenje Kur’ana za novac je, prema Đozi, skrnavljenje Kur’ana kao Božije upute ljudima.
Argumenti protiv učenja Kur’ana za novac:
- Komercijalizacija obreda: Mnoge novotarije i običaji nastali su iz komercijalnih razloga, uključujući učenje Kur’ana za novac. Ovo se smatra zloupotrebom Kur’ana, jer se koristi za materijalne interese umjesto za duhovno usavršavanje.
- Gubitak sevapa: Kada se Kur’an uči za novac, učač gubi sevap koji bi mogao pokloniti umrlome. Sevap se poklanja kao vlastito dobro djelo, a ne može se prodavati ili komercijalizirati.
- Ispravna praksa: Kur’an se može učiti za duše umrlih, ali bez ikakve materijalne naknade. Učenje Kur’ana mrtvima za pare poništava sevap i od učenja i od novca.
Šta koristiti umrlima:
- Dova: Učenje dove za oprost grijeha umrlih.
- Sadaka: Dijeljenje sadake za umrle.
- Hadž i umra: Obavljanje hadža ili umre za umrle.
Zaključak:
Učenje Kur’ana za novac je haram i ne koristi ni učaču ni onome kome se uči. Preporučuje se da se Kur’an uči za duše umrlih bez naknade, dok se sevap može poklanjati putem dove, sadake i obavljanja hadža ili umre za umrle. Islamska zajednica preporučuje da se umjesto plaćenih hatmi šalju prilozi medresi ili drugim korisnim ustanovama, što će zaista koristiti umrlima.