PITANJE
Imam pitanje vezano za obavljanje abdesta i namaza u slučaju bolesti. Moja majka je prošla kroz tešku operaciju i trenutno je u bolnici, gde je potpuno nepokretna. Zanima me da li joj možemo pomoći u uzimanju abdesta i na koji način, ili bi bilo dovoljno da uzme tejemum? Takođe, kako bi trebala obaviti namaz s obzirom na to da ne može ni stajati ni sjediti? Da li je potrebno da naklanja propuštene namaze iz perioda prijee operacije i neposredno nakon buđenja iz opšte anestezije? Molim Uzvišenog Allaha da olakša svim bolesnicima i podari im brzo ozdravljenje. Unaprjed hvala na odgovoru.
ODGOVOR
Molimo Uzvišenog Allaha da Vašoj majci i svim bolesnicima podari snagu, strpljenje i brzo ozdravljenje. Kada je riječ o obavljanju abdesta i namaza u stanju bolesti, bolesnici su dužni postupati prema svojim mogućnostima. Ukoliko bolesnik ne može stalno prati noge, moguće je uzimati mesh po mestvama ili debljim čarapama, pod uslovom da su obučene nakon uzimanja abdesta. Ovo pravilo važi za period od jednog dana i noći. Ako je i to preteško, može se raditi mesh po djelovima tijela koje je teško oprati. Djelovi tijela koji se mogu prati bez velikog napora, trebaju se prati.
Ukoliko je uzimanje abdesta preteško, može se koristiti tejemum kao alternativa. Bolesnika ne treba opterećivati onim što mu je preteško, a pomoć pri uzimanju abdesta je dozvoljena.
Ako bolesnik nije u stanju obavljati namaz stojeći ili sedeći, može klanjati ležeći na leđima uz gestikulaciju (išaret). U tom slučaju, noge bi trebale biti okrenute prema Kibli, ili, ako leži na strani, lice bi trebalo biti okrenuto prema Kibli. Ovo okretanje je preporučljivo, ali nije neophodno za ispravnost namaza, posebno ako prostor u bolnici to ne dozvoljava. Uzvišeni Allah kaže u Kur’anu: „Allah nikoga ne opterećuje preko njegovih mogućnosti…“ (El-Bekare, 286) i „Bojte se Allaha koliko ste u stanju…“ (Et-Tegabun, 16).
Što se tiče propuštenih namaza iz perioda pre operacije i nakon buđenja iz anestezije, oni se trebaju naklanjati ako njihov broj nije veći od pet. Ukoliko je u stanju nesvesti ili kome propušteno šest ili više namaza, prema propisu našeg mezheba, nema obaveze da se oni naklanjavaju (V. Ed-Durrul-muhtar, 1/330, 688). Allah najbolje zna.