Tema Allahovog najuzvišenijeg imena, s kojim se dova ne odbija, predstavlja jedno od najvažnijih pitanja u islamskoj teologiji. Različiti hadisi i stavovi učenjaka rasvjetljavaju ovu temu iz različitih perspektiva.

Hadisi o Allahovom najuzvišenijem imenu

  1. Hadis od Ebu Umame: Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao je da se Allahovo najuzvišenije ime, s kojim se dova prima, nalazi u tri sure iz Kur’ana: Bekara, Ali Imran i Taha. Hatib Damaska, Hišam ibn Ammar, precizirao je da se radi o ajetima 255 u suri El-Bekara, 1-2 u suri Ali Imran, i 111 u suri Taha. Ovaj hadis bilježi Ibn Madže, a šejh Albani ga ocjenjuje kao dobar.
  2. Hadis od Enesa: Navodi se kako je neki čovjek dovio riječima: “Allahumme inni es’eluke bi enne lekel-hamdu la illahe ille ente el-mennanu bedi’us-semavati vel-erdi ja zel-dželali vel-ikram ja hajju ja kajjum”, a Poslanik je kazao da je dovio s Allahovim najuzvišenijim imenom, s kojim se dova prima. Hadis bilježe Tirmizi, Ibn Madže i Nesai, a Albani ga ocjenjuje vjerodostojnim.
  3. Hadis od Burejde ibn Husajba: Čovjek je rekao: “Allahumme inni es’eluke enni ešhedu enneke etellahu la illahe illa ente el-ehadu es-samedu elezi lem jelid ve lem juled ve lem jekun lehu kufuven ehad”, a Poslanik je kazao da je dovio s imenom koje, kad se traži, Allah daje, a dova se prima. Ovaj hadis bilježe Tirmizi, Ibn Madže, Ebu Davud i Ahmed, a vjerodostojnim su ga ocijenili Albani i Šuajb Arnaut.
  4. Hadis od Esme bint Jezid: Poslanik je rekao da se najuzvišenije Allahovo ime nalazi u ajetima “A vaš bog je jedan bog. Nema boga osim Njega Milostivog Samilosnog” (El-Bekara, 163) i “Allah je, nema boga osim Njega, Živi i Vječni” (Ali Imran, 2). Ovaj hadis bilježe Ebu Davud, Tirmizi i Ibn Madže, a Tirmizi i Albani ga ocjenjuju dobrim, iako postoje slabosti u lancu prenosilaca.

Stavovi učenjaka o postojanju i identifikaciji najuzvišenijeg imena

  1. Negiranje postojanja najuzvišenijeg imena: Neki učenjaci, poput Ibn Džerira Et-Taberija i Ebu Bekra El-Bakilanija, vjeruju da nije dozvoljeno davati prednost jednom imenu nad drugim. Tumače hadise koji govore o “najuzvišenijem imenu” kao opise Allahovih imena koja su uzvišena bez obzira na hijerarhiju.
  2. Stav da Allah jedini zna najuzvišenije ime: Ovaj stav prenosi Ibn Hadžer, ali bez navođenja specifičnih imena učenjaka koji ga podržavaju.
  3. Identifikacija najuzvišenijeg imena: Postoji niz mišljenja među učenjacima o tome koje je Allahovo najuzvišenije ime. Ta mišljenja su podijeljena na 14 različitih stavova, uključujući ime “Allah”, “El-Hajju el-Kajjum”, i druge fraze koje se nalaze u Kur’anu i hadisima.

Većina učenjaka ovog Ummeta smatra da je najuzvišenije Allahovo ime upravo “Allah”. Ovo ime, prema Ibnul-Kajjimu, ukazuje na sva druga Allahova lijepa imena i uzvišena svojstva. U Kur’anu se ime “Allah” spominje 2697 puta, što dodatno naglašava njegovu važnost i centralno mjesto u islamu. S druge strane, neki učenjaci, poput imama Nevevija i savremenog učenjaka Ibn Usejmina, preferiraju ime “El-Hajju el-Kajjum” kao najuzvišenije Allahovo ime.

Razilaženje učenjaka o ovoj temi pokazuje dubinu islamske teologije i različite pristupe interpretaciji kur’anskih i hadiskih tekstova. Iako je većina učenjaka sklona mišljenju da je najuzvišenije Allahovo ime “Allah”, postoje i druga mišljenja koja imaju svoje argumente i podršku u islamskim izvorima. Bez obzira na to, važno je da vjernici imaju svijest o značaju Allahovih imena i njihovoj ulozi u upućivanju dove.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here