Šerijatski stav o klanjanju namaza bez abdesta

Klanjanje namaza bez abdesta nije ispravno i takav namaz neće biti prihvaćen kod Allaha. Ako se osoba nađe u situaciji da klanja bez abdesta, dužna je ponoviti namaz kako bi bio valjan. Abdest, odnosno ritualno pranje, je osnovni preduvjet za obavljanje namaza.

Situacije u kojima se mora ponoviti namaz

Namaz se mora ponoviti u sljedećim situacijama:

  1. Gubitak abdesta: Ako osoba izgubi abdest tokom namaza, mora prekinuti namaz, ponovo se abdestiti i klanjati ispočetka.
  2. Zaboravnost: Ako osoba završi namaz, a kasnije se sjeti da nije imala abdest, dužna je ponoviti namaz.
  3. Neznanje: Ako osoba obavi namaz bez abdesta iz neznanja, nije griješna, ali mora ponoviti namaz kada sazna za grešku.

Tekst hadisa

Prenosi se od Ebu Hurejre, radijallahu anh, da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Allah neće primiti namaz nijednog od vas – kada izgubi abdest – sve dok se ne abdesti.”

Izvor hadisa

Hadis je zabilježen u nekoliko izvora:

  • Imam Buhari: Sahih Buhari, Knjiga o abdestu, poglavlje “Ne prima se nikakav namaz bez abdesta”, br. 135; Knjiga o dosjetkama, poglavlje “O namazu”, br. 6954.
  • Imam Muslim: Sahih Muslim, Knjiga o čistoći, poglavlje “O obaveznosti čistoće za namaz”, br. 225.
  • Ebu Davud: Br. 60.
  • Tirmizi: Br. 76.

Tema hadisa

Hadis jasno ukazuje na neispravnost namaza koji se obavi bez abdesta. Allah neće primiti takav namaz, što znači da neće biti valjan niti nagrađen.

Prenosilac hadisa

Ebu Hurejre, radijallahu anh, čije je puno ime Abdurrahman b. Sahr ed-Devsi, poznat je kao jedan od najvažnijih prenosilaca hadisa. Islam je primio prije ili poslije Bitke na Hajberu. Prenio je najveći broj hadisa od Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem. Spominje se da je Bekijje b. Mahled zabilježio 5374 hadisa od Ebu Hurejre, a više od 800 ljudi prenosilo je hadise od njega. Bio je primjer pobožnosti i umro je u Medini 59. h. g. u 78. godini života, ukopan na mezarju Beki‘i.

Komentar hadisa

Namaz ima posebno mjesto kod Uzvišenog Allaha i predstavlja najvažniji ibadet. Da bi namaz bio ispravan, vjernik mora biti čist, odnosno mora imati abdest. Ebu Hurejre prenosi od Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, da Allah neće prihvatiti namaz obavljen bez abdesta.

Poruke hadisa

Hadis naglašava važnost abdesta kao uvjeta za ispravnost namaza. Bez abdesta, namaz je kao da nije ni klanjan. Postoje iznimke u slučajevima velike nužde, kada osoba nema pristup vodi ili ne može uzeti tejemmum, ili kada je bolesna i nije u mogućnosti da se očisti. U tim slučajevima, namaz bez abdesta je opravdan.

Značenje hadisa je da namaz bez abdesta nije valjan i neće biti nagrađen. Postoji razlika između primljenih i odbijenih namaza, kao i svakog drugog ibadeta, kako je rekao Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem: “Ko učini neko djelo koje nije od naše vjere, ono će mu se odbiti.” (Buhari, br. 2697; Muslim, br. 1718).

Obavezni fard-namaz, nafila-namaz pa čak i dženaza-namaz neće biti prihvaćeni bez abdesta, čak i ako osoba zaboravi da nema abdest. Ukoliko se klanja bez abdesta iz neznanja, osoba neće biti griješna, ali mora ponoviti namaz.

Islamski učenjaci imaju različita mišljenja o potrebi abdesta za sedždu šukra i sedždu prilikom učenja Kur’ana. Ispravnije mišljenje je da za ove sedžde nije potreban abdest.

Hadis također ukazuje na to da, ako osoba izgubi abdest tokom namaza, mora se ponovo abdestiti i klanjati od početka. Ako se nakon namaza sjeti da nije imala abdest, mora ponoviti namaz. Klanjanje bez abdesta je strogo zabranjeno i smatra se grijehom, iako većina učenjaka smatra da to ne doseže granicu nevjerstva.

Ako imam bez abdesta predvodi namaz, mora ponoviti namaz sam. Ako se vjernik abdesti i klanja jedan namaz, može sa istim abdestom klanjati i sljedeći namaz. Hadis potvrđuje da sve što izađe na dva prirodna otvora kvari abdest i namaz po konsenzusu islamskih učenjaka, te naglašava važnost čistoće za valjanost namaza.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here