Pitanje:
Neki tvrde da je san koji se vidi prije zore od Allaha, a ne od šejtana, te da će se taj san sigurno ostvariti. Kao dokaz za to navode hadis u kojem Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, pita ashabe o snu kojeg su vidjeli noću prije zore. Također kažu da su snovi koje se vide nakon sabaha od šejtana i da se neće ostvariti. Da li je ova tvrdnja tačna?
Odgovor:
Hvala Allahu i neka je salavat i selam na Poslanika, a potom:
Vrste snova:
San kojeg čovjek vidi može biti jedne od tri vrste:
- Snovi od Allaha: To su dobri i lijepi snovi koje čovjek vidi.
- Snovi od šejtana: To su uznemirujući snovi ili snovi koji plaše čovjeka i tome slično.
- Snovi duše: To su snovi koji su rezultat briga ili opterećenja koje čovjek nosi tokom dana, a koje se odraze na san.
Vrijeme snova:
San se tumači prema onome što je čovjek vidio u snu, a ne prema vremenu u kojem je san vidio. Možda čovjek prije zore vidi san koji ga uznemiruje, a to može biti šejtanovo zastrašivanje i uznemiravanje. Takav san je od šejtana, čak i ako se dogodi prije zore. S druge strane, čovjek može vidjeti san koji ga obraduje nakon sabah namaza. Takav san može biti od Allaha, bez obzira na to što se dogodio poslije sabaha.
Dakle, istinitost sna ne ovisi o vremenu kada je san viđen. Nema razlike između sna viđenog noću ili danju.
Imam Buhari, rahimehullah, u svom Sahihu ima poglavlje: “Poglavlje o snu koji se vidi preko dana.” Ibn Aun prenosi od Ibn Sirina koji je rekao: “San koji se vidi danju je poput sna koji se vidi noću.”
Hadis o snu preko dana:
Imam Buhari bilježi hadis Enesa ibn Malika u kojem se spominje: “Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, posjećivao je Ummu Harama bint Milhan koja je bila udata za Ubadu ibn Samita. Jednog dana, kada ju je posjetio, ponudila ga je ručkom pa je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, potom zaspao. Probudio se smiješeći se. Ummu Haram ga je upitala: ‘Allahov Poslaniče, šta te nasmijalo?’ Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, odgovori: ‘Ljudi koje sam vidio kao ratnike na Allahovom putu ploveći morskom pučinom. Oni su od mog ummeta – kraljevi na svojim divanima.’ Ummu Haram je rekla: ‘Allahov Poslaniče, dovi Allahu da i mene učini jednim od njih.’ Pa je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, dovio za nju. Potom je ponovo zaspao i opet se probudio smiješeći se. Ponovo ga je upitala šta ga je nasmijalo, a on odgovori isto kao i prvi put. Ummu Haram je opet zamolila da dovi Allahu da i nju učini jednom od njih. Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, odgovori: ‘Ti si jedan od njihovih prvaka.'”
Ovaj hadis bilježi i Muslim, a u njemu stoji: “Jednog dana nam je došao Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, pa je zaspao, a potom se probudio smijući se…”
U predaji kod imama Ahmeda stoji: “Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, spavao je kajlulu (kratki san poslije podne namaza) u našoj kući…” Ovaj hadis ukazuje da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, spavao preko dana jer je kajlula spavanje preko dana.
Tumačenje snova:
Hafiz Ibn Hadžer prenosi od Kajrevanija da je rekao: “Nema razlike između sna viđenog noću ili danju, ili sna kojeg vidi muškarac ili žena.”
Mihleb kaže: “San noću nema posebnu specifičnost u odnosu na san danju u pogledu istinitosti ili laži. Kad god se san vidi, njegov propis je isti.”
Hadis o sabah namazu:
Što se tiče hadisa u kojima Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, pita ashabe poslije sabaha ko je vidio kakav san, to je zbog toga što je noć period u kojem ljudi najčešće spavaju i tada najčešće vide snove.