Pitanje:
Esselamu alejkum,
Da li svako može obaviti šerijatsko vjenčanje ili to mora biti efendija imam? Na primjer, ako se dvoje ljudi odluči na zajednički život, pa neko iz porodice prouči dovu i kaže da su sada šerijatski vjenčani, da li je to dovoljno ili je ipak potrebno da vjenčanje obavi efendija imam?
Odgovor:
We alejkumusSelam,
Kada govorimo o šerijatskom vjenčanju, mislimo na legalno sklapanje braka prema Allahovim propisima, između dvoje odraslih i zrelih osoba. Da bi brak bio priznat pred Allahom, moraju biti ispunjeni određeni uvjeti:
- Saglasnost staratelja: Za djevojku koja se prvi put udaje, staratelj (obično otac ili bliži muški rođak) mora dati saglasnost. Mati ne može biti staratelj, niti je dovoljna samo njena dozvola.
- Prisutnost dva pravedna svjedoka: Svjedoci moraju biti pravedni, tj. ljudi koji se klone velikih grijeha i većine malih.
- Forma ugovora: Brak se sklapa jasnom izjavom ponude i prihvatanja između staratelja mladenke i mladoženje.
- Mehr: Vjenčani dar koji je obavezan i koji simbolizira dozvolu za intimni odnos. Mehr treba biti javan i precizno definiran.
- Javna objava braka: Sunnet je da brak bude javno obznanjen, kako bi se izbjegle sumnje i nedoumice.
U našim uvjetima, sklapanje samo šerijatskog braka može izazvati pravne komplikacije, jer ne postoji sporazum između islamske zajednice i države o međusobnom priznavanju takvih brakova. Nekada su šerijatski sudovi vjenčavali i razvodili brakove, a država je priznavala njihove odluke. Danas, bez takvog sporazuma, sklapanje samo šerijatskog braka može dovesti do problema, posebno u pitanjima nasljedstva, razvoda, i prava na mehr.
Zbog toga se preporučuje sklapanje braka pred općinskim matičarem, uz mogućnost da se mehr navede kao posebna klauzula u ugovoru, čime bi se osigurala njegova pravna validnost. To bi bio privremeni prijedlog dok se ne uspostavi sporazum između islamske zajednice i državnih organa. U vrijeme Poslanika s.a.v.s., legalitet braku je davao sam Poslanik ili islamska država, a danas to pitanje mora biti riješeno u skladu s pravnim okvirima države.
Zaključno, za sada je najbolje da se brak sklapa pred matičarem, uz uvrštavanje mehra u ugovor, dok se ne riješi pitanje priznavanja šerijatskih brakova od strane države. Ovo je neophodno kako bi brak imao i šerijatsku i pravnu validnost, te kako bi se izbjegle eventualne pravne poteškoće.