PITANJE: Esselamu alejkum. Ako žena ima problema da zatrudni prirodnim putem, i stručnjaci su potvrdili da ne može ostati trudna osim putem vantjelesne oplodnje, da li je takva procedura dozvoljena u islamu?
ODGOVOR: Alejkumusselam ve rahmetullahi ve berekatuhu.
Hvala Allahu, neka je salavat i selam na posljednjeg Vjerovjesnika. U vezi s pitanjem vantjelesne oplodnje, islam ima jasno definisana pravila koja se odnose na ovu proceduru.
Vantjelesna oplodnja je postupak gdje se jajna ćelija žene i sperma muškarca spajaju izvan tijela u laboratorijskim uvjetima, nakon čega se oplođena jajna ćelija vraća u maternicu žene. Islam dijeli ove postupke na nekoliko vrsta, od kojih su neke dozvoljene, dok su druge zabranjene.
Vrste vantjelesne oplodnje i njihov šerijatski status:
- Prva vrsta: Spajanje sjemena muža i jajne ćelije njegove supruge, ali ubrizgavanje oplođene ćelije u suprugu nakon smrti muža – haram jer supruga i preminuli muž više nisu u bračnom odnosu.
- Druga vrsta: Spajanje sjemena muža sa jajnom ćelijom žene s kojom nije u braku, a potom ubrizgavanje oplođene ćelije u maternicu supruge – haram zbog sličnosti sa zinalukom (nemoralom).
- Treća vrsta: Spajanje sjemena muškarca sa jajnom ćelijom žene koja mu nije supruga, pa ubrizgavanje embriona u maternicu druge žene – haram jer dovodi do miješanja porijekla.
- Četvrta vrsta: Spajanje sjemena muža i jajne ćelije njegove supruge, pa ubrizgavanje embriona u maternicu druge žene – haram jer ta žena nije supruga muškarca od kojeg je uzeto sjeme.
- Peta vrsta: Spajanje sjemena muža i jajne ćelije njegove supruge, pa vraćanje embriona u maternicu supruge – dozvoljeno pod određenim uvjetima, ali oko toga postoji razilaženje među učenjacima.
- Šesta vrsta: Spajanje sjemena muža sa jajnom ćelijom jedne supruge, a potom ubrizgavanje embriona u maternicu druge supruge – dozvoljeno samo onima koji praktikuju poligamiju, ali i oko ovoga postoje rasprave.
Uvjeti za dozvolu vantjelesne oplodnje:
- Proces mora uključivati samo supružnike, kako bi se izbjeglo miješanje porijekla.
- Postupak mora nadgledati stručni i pouzdani medicinski tim.
- Treba osigurati da nema šerijatski zabranjenih postupaka tokom procesa, poput otkrivanja stidnih mjesta bez nužde.
- Mora postojati zajednički pristanak supružnika.
Zaključak: Vantjelesna oplodnja je dozvoljena u islamu pod uvjetom da se izvodi između supružnika i da se ispune svi navedeni uvjeti kako bi se izbjegle šerijatske nepravilnosti. U protivnom, postupci koji uključuju treće osobe ili se izvode nakon smrti muža smatraju se zabranjenim.
Ako su ispunjeni šerijatski uvjeti, dozvoljeno je koristiti vantjelesnu oplodnju kao metodu liječenja neplodnosti.