Poslanik Muhammed, sallallahu alejhi ve sellem, nas je upozorio na pojavu ljudi koji će se ponašati poput životinja, posebno kada je u pitanju prejedanje. Mikdam b. Ma‘di Kerib, radijallahu anhu, prenosi da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: „Nema gore posude koju čovjek može napuniti od svog stomaka; dovoljno mu je da jede onoliko koliko će ga održati u životu. Ako čovjek mora jesti više, neka trećinu svog stomaka namijeni za hranu, trećinu za piće, a trećinu neka ostavi praznu kako bi lakše disao.“ Ovaj hadis nas podsjeća na važnost umjerenosti u ishrani, što je neophodno za očuvanje zdravlja i sprječavanje mnogih bolesti.
Također, Sa‘d b. Ebu Vekkas, radijallahu anhu, prenosi da je čuo Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, kako kaže: „Pojavit će se ljudi koji će jesti kao što krava pase.“ Ova izjava ukazuje na dolazak vremena kada će ljudi postati prekomjerno usmjereni na hranu, bez ikakve kontrole ili umjerenosti, slično životinjama koje jedu bez ograničenja. Ovaj fenomen predstavlja duhovnu i fizičku degradaciju, gdje se ljudi prepuštaju proždrljivosti, zaboravljajući na pravu svrhu hrane i pića – održavanje života i zdravlja.
Umjerenost u jelu i piću bila je jedna od glavnih karakteristika Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, i njegovih ashaba. Poslanik nas je upozorio da će se gojaznost pojaviti nakon prvih generacija muslimana, koje su bile poznate po svojoj skromnosti i disciplini. Imran b. Husajn, radijallahu anhu, prenosi da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: „Najbolja je moja generacija, zatim generacija koja će doći poslije nje.“ Poslije tih generacija, pojavit će se ljudi koji će varati, neće ispunjavati svoje obaveze, svjedočit će bez traženja, a među njima će se pojaviti i gojaznost. Ovaj hadis nas podsjeća da fizičko stanje tijela može odražavati duhovno stanje duše, te da prekomjerno uživanje u hrani može biti simptom duhovne slabosti i udaljenosti od istinskih islamskih vrijednosti.
Onaj ko je zabilježio Sa‘dov hadis smjestio ga je u poglavlje o pokuđenosti brbljanja. Mudžemmea prenosi priču u kojoj Omer b. Sa‘d pita svoga oca za nešto, ali umjesto da bude direktan, on počinje brbljati o stvarima koje su nevažne. Otac mu na kraju kaže: „Nije trebalo da mi ispričaš sve što si mi ispričao!“ Ova anegdota nas uči da pretjerana priča, poput prekomjernog jela, može biti znak nediscipline i rasipništva, što je u suprotnosti s islamskim načelima umjerenosti i skromnosti.
Kao dodatak ovim poukama, postoji i hadis koji prenose Fatima b. el-Husejn i Urve b. Ruvejm, gdje se kaže: „Najgori moji sljedbenici su oni koji se naslađuju u blagostanju, traže različite vrste hrane i odjeće, a kada govore, brbljaju.“ Ovaj hadis nas opominje na opasnost pretjeranog uživanja u materijalnim dobrima i naglašava potrebu za duhovnim razvojem i samodisciplinom.
Ovi hadisi jasno pokazuju važnost umjerenosti u svim aspektima života, uključujući ishranu i govor. Islam nas uči da budemo svjesni svojih potreba, da izbjegavamo pretjerivanje i da se fokusiramo na duhovne vrijednosti koje nas približavaju Allahu. Gojaznost i prekomjerno uživanje u hrani nisu samo fizički problemi, već i znak duhovne praznine koja može udaljiti čovjeka od istinske svrhe života. Neka nas Allah sačuva od prekomjernosti i uputi na put umjerenosti i skromnosti. Amin.