U islamskoj tradiciji postoje situacije u kojima se može opravdano izbjegavati i uskratiti selam određenim osobama, naročito kada su njihove radnje štetne za zajednicu i vjernike. Ove mjere mogu uključivati javno i kolektivno izopćenje, izbjegavanje kontakta i ciljanu diskomunikaciju. Sljedeće su kategorije ljudi prema kojima se ove mjere mogu primijeniti:
- Osobe koje štete muslimanima – One koje svjesno čine nepravdu muslimanima i prkose svojim zlodjelima.
- Osobe koje ne izvršavaju obaveze preuzete javne funkcije – Kada neko ne ispunjava svoje dužnosti na javnoj funkciji, čime nanosi štetu muslimanskoj zajednici.
- Alimi koji opravdavaju nepravdu vladara – Učenjaci koji opravdavaju i podržavaju nepravedne vladare.
- Nepravedni sudije – Sudije koje ne sude pravedno, već uzimaju mito i zloupotrebljavaju pravdu.
- Oni koji zarađuju na haramu – Ljudi koji profitiraju od velikih grijeha, poput prodavača alkohola, lihvara, i onih koji svjedoče ili pišu haram ugovore.
- Javni grješnici – Osobe koje se javno oglušuju o vjerske propise i ne skrivaju svoje harame.
- Novotari – Osobe koje, zbog svog neznanja i lijepog ponašanja, uvode novotarije u vjeru i dovode neupućene u zabludu.
- Oni koji ne izvršavaju obaveze prema zajednici – Ljudi koji uživaju blagodati zajednice, ali ne pridonose njenom napretku.
- Izdajnici zajednice – Osobe koje izdaju interese muslimanske zajednice.
- Pronevjeritelji javnog povjerenja – Ljudi koji zloupotrebljavaju javna sredstva i povjerenje koje im je dato.
- Osobe koje se ne odazovu na javnu mobilizaciju – U situacijama kada je potrebna zajednička akcija, oni koji se ne odazovu mogu biti izbjegavani.
- Pozivači u zabludu – Ljudi koji aktivno pozivaju u dalalet i odvode druge od istinskog puta.
- Varalice – Oni koji varaju ili prevare zajednicu na bilo koji način.
- Uzurpatori prava slabih – Osobe koje zloupotrebljavaju prava ili materijalna dobra slabih i neupućenih.
- Skrivatelji svjedočenja – Oni koji skrivaju istinu kada je to potrebno da bi se pravda ostvarila.
- Lažni svjedoci – Osobe koje lažno svjedoče, čime narušavaju pravdu.
- Prijatelji neprijatelja – Ljudi koji surađuju s neprijateljima islama na štetu muslimana.
- Oni koji ismijavaju vjerske svetinje – Osobe koje se rugaju ili omalovažavaju vjerske simbole i svetinje.
- Oni koji veličaju kufr i grijeh – Ljudi koji aktivno propagiraju nevjerstvo i grijehe.
- Odbijatelji Upute Kur’ana i Sunneta – Osobe koje odbacuju islamske propise i sudove.
Šerijatski dokazi
Učenje islama pruža mnogobrojne dokaze za ovakve mjere, uključujući hadis i ajete koji jasno ukazuju na neophodnost zaštite zajednice od štetnih elemenata. Neki od tih dokaza uključuju:
- Šteta i nanošenje štete su nedopustivi – Islam zabranjuje nanošenje štete drugima.
- Allah ne voli nered (fesad) – Svaka radnja koja unosi nered u zajednicu je strogo zabranjena.
- Kloni se neupućenih – U suri Al-A’raf, vjernici su upozoreni da se klone neznalica.
- Vjernici prolaze časno pored lagva – Vjernici izbjegavaju beskorisne razgovore i ponašanja.
- Ne slijedi strasti pored Istine – Kur’an upozorava da se ne povodimo za strastima kada je Istina poznata.
- Poslanik, a.s., je naredio izbjegavanje trojice koji su izostali s pohoda na Tebuk – Ovo je primjer iz sunneta koji pokazuje da izbjegavanje može biti propisano kao kazna.
- Onaj ko krije svjedočenje je srčani grješnik – Krijući istinu, osoba nanosi štetu društvu.
- Ne primičite se imetku siročeta – Islam strogo zabranjuje zloupotrebu imetka siročadi.
- Ko nas vara nije od nas – Islam jasno osuđuje varanje.
- Musliman je brat muslimanu, ne čini mu nepravdu – Ovaj hadis naglašava važnost poštovanja među muslimanima.
- Lider koji vara svoj narod neće osjetiti miris Dženneta – Islam strogo osuđuje one koji zloupotrebljavaju svoj položaj.
- Budite pravedni, to je najbliže takvaluku – Pravednost je ključna u islamu.
Izbjegavanje i uskraćivanje selama osobama koje nanose štetu muslimanskoj zajednici imaju čvrsto uporište u šerijatskim izvorima. Ove mjere služe kao podsjetnik na odgovornost svakog pojedinca prema zajednici i na važnost pridržavanja islamskih propisa. Islam jasno propisuje da se zajednica mora zaštititi od onih koji svojim djelima ugrožavaju njen moralni i društveni poredak.