Mnogi ljudi pogrešno vjeruju da su sve nevolje, iskušenja i nesreće koje ih zadese na ovom svijetu isključivo rezultat njihovih grijeha i da predstavljaju kaznu za te grijehe. Ovakvo shvatanje nije ispravno, a nekoliko aspekata to potvrđuje:

Prvo, takvo tumačenje suprotno je šerijatskim tekstovima iz Kur’ana i sunneta. Ovi tekstovi govore o različitim vrstama iskušenja i njihovim uzrocima, ukazujući da nevolje nisu nužno povezane s grijehom.

Drugo, ako bi ovo mišljenje bilo tačno, ispalo bi da su poslanik Muhammed, sallallahu alejhi ve sellem, njegovi odabrani ashabi, učenjaci i imami islama bili najveći griješnici zbog brojnih iskušenja koja su doživjeli tokom života. To bi, naravno, bilo apsurdno, jer su oni poznati po svojoj pobožnosti i moralnom integritetu, što jasno ukazuje na neodrživost ove tvrdnje.

Treće, prema ovom pogrešnom tumačenju, vjernici koji konstantno griješe, a Allah im povećava dunjalučke blagodati, ispali bi kao najbolji vjernici, jer nemaju iskušenja. Ovo se kosi s konceptom “istidradža”, gdje Allah povećava blagodati onima koji griješe, a zapravo ih time postepeno vodi ka većoj kazni.

Šerijatski tekstovi ukazuju da se dunjalučka iskušenja mogu podijeliti u četiri kategorije:

Prva kategorija: Musibet kao ispit imana.
Ova vrsta iskušenja pogađa svakoga ko tvrdi da je vjernik. Allah, dž.š., kaže u Kur’anu: “Zar misle ljudi da će biti ostavljeni kada kažu ‘Mi vjerujemo’ i da neće biti iskušavani? Mi smo iskušavali i one prije njih, da bi Allah znao one koji su iskreni i one koji lažu.” (El-Ankebut, 2-3). Iskušenja ovdje služe kao test vjerovanja i postojanosti u vjeri.

Druga kategorija: Musibet kao podsjetnik na Allaha.
Ova vrsta iskušenja odnosi se na vjernike koji su zapali u gaflet (nemar) i uporno griješe. Allah, iz svoje milosti prema njima, šalje im iskušenja poput bolesti ili drugih nedaća kako bi ih podsjetio na sebe, vratio vjeri i očistio od grijeha. Ovo je potvrđeno u Kur’anu: “Dobro koje ti se desi to je od Allaha, a musibet koji te pogodi, sam si ga zaslužio.” (En-Nisa, 79) i “Kakav god vas musibet zadesi, to je zbog grijeha koje ste radili, a On mnoge i oprosti.” (Eš-Šura, 30).

Treća kategorija: Musibet kao povećanje deredža i čišćenje od grijeha.
Ova iskušenja zadesi samo prave, iskrene vjernike koji dosljedno prakticiraju vjeru. Allah, dž.š., kaže: “Mi ćemo vas dovoditi u iskušenje, malo sa strahom i gladovanjem, i time što ćete gubiti imanja i živote, i plodove. A ti obraduj izdržljive.” (El-Bekara, 155). Iskušenja ovdje služe kao sredstvo za povećanje deredža (stepena) kod Allaha i čišćenje od grijeha.

Četvrta kategorija: Musibet kao kazna.
Ova vrsta iskušenja zadesi nevjernike, licemjere i velike griješnike, tj. one kod kojih preovladava nepokornost Allahu. Ove nevolje predstavljaju kaznu na ovom svijetu zbog njihovih grijeha, a također služe kao opomena i pouka drugima. Allah kaže u Kur’anu: “I sve smo prema grijesima njihovim kaznili… Allah im nije učinio nepravdu, oni su sami sebi nepravdu nanijeli.” (El-Ankebut, 40).

Iz ovoga je jasno da iskušenja i nevolje koje nas zadese nisu uvijek posljedica grijeha. Kada se suočimo s musibetom, trebamo preispitati svoje stanje i razumjeti kojoj kategoriji pripadamo.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here