Sociolog Esad Bajtal nedavno je u emisiji Novi dan na televiziji N1 iznio kritiku trenutnog stanja u Bosni i Hercegovini, naročito osvrćući se na propadanje obrazovnog sistema i gubitak osnovnih ljudskih vrijednosti. Bajtal je tokom razgovora naglasio značaj odgojno-obrazovnog sistema, koji je prema njemu nekada imao istaknutu ulogu u formiranju ličnosti, dok se danas previše pažnje posvećuje formalnom obrazovanju, bez dubljeg ulaganja u vrijednosti koje društvo čine boljim.

Bajtal je u svom obraćanju kritički istakao nekoliko ključnih problema koje vidi u društvenom sistemu Bosne i Hercegovine. Prema njegovim riječima, zemlja se suočava sa:

  • Lažnim obrazovanjem koje se ogleda u kupovini diploma;
  • Propadanjem vrijednosnog sistema koji omogućava ljudima s lažnim diplomama da dolaze na visoke pozicije;
  • Gubitkom vaspitno-obrazovnog sistema koji je nekada bio usmjeren na etiku, kulturu i ljudskost.

U nastavku, Bajtal je iznio zabrinutost zbog stanja u kojem se djeca danas nalaze. Naveo je primjer kako mladi lako usvajaju ponašanja koja ih okružuju, često kopirajući negativne primjere iz svojih okolina. Djeca, prema njemu, „ne znaju sofisticirati“, nego jednostavno upijaju ono što vide, što dovodi do ponašanja koje odražava haos i nered u društvu. Situaciju je dodatno pojasnio spominjući primjer tragičnih događaja u školi Ribnikar, gdje je dijete ubilo svoje vršnjake, aludirajući na dublji problem koji proizilazi iz društvenih vrijednosti.

Bajtal je potom naglasio važnost prepoznavanja i sankcioniranja negativnih obrazaca ponašanja na vodećim položajima, jer to direktno utiče na mlade. Primijetio je da djeca svakodnevno vide ljude na visokim pozicijama koji se neodgovorno ponašaju i ostaju nekažnjeni. Ova vrsta modela ponašanja, smatra Bajtal, stvara kod mladih dojam da se „najbolje prolazi kada si najgori“. Ovakav zaključak dolazi iz sistema koji nagrađuje bezobrazne i nepoštene, dok skromni i vrijedni često ostaju zanemareni.

Osim kritike obrazovnog sistema, Bajtal je pohvalno govorio o solidarnosti građana koja je, iako rijetka, ipak prisutna u trenucima velikih kriza. Spomenuo je kako poplave koje su pogodile BiH pokazuju da, uprkos sistemskim propustima, ljudima nije oduzeta osnovna ljudskost. U takvim trenucima, ljudi pomažu jedni drugima, bez obzira na nacionalnu ili religijsku pripadnost. Međutim, Bajtal primjećuje kako su građani nesposobni da se odupru „vještački izazvanim politikanskim poplavama“ koje nameću političari, potičući podjele na osnovu nacionalne i vjerske pripadnosti. Smatra da ove podjele razdvajaju ljude i dovode ih do pitanja identiteta koja često nemaju logičan odgovor.

Bajtal je u razgovoru predložio da Bosna i Hercegovina treba učiti od drugih zemalja, posebno Njemačke, kako bi uspostavila sistem odgovornosti i sankcionisanja neprihvatljivog ponašanja. Kao primjer, naveo je kako Njemačka strogo kažnjava govor mržnje i vrijeđanje na nacionalnoj osnovi, spominjući slučaj žene koja je u alkoholisanom stanju slavila Auschwitz, što je izazvalo reakciju građana i pravosudnih institucija. Ovaj pristup bi, po Bajtalovom mišljenju, mogao donijeti promjene i u Bosni i Hercegovini, ali samo pod uslovom da društvo prepozna važnost izbora političkih lidera koji će se istinski zalagati za pravdu i poštivanje zakona.

Sociolog se osvrnuo i na problem plaćanja rada u BiH, ističući da je u ovoj zemlji, nažalost, nerad često plaćen bolje nego rad. Objasnio je kako su radna mjesta na odgovornim pozicijama često zauzeta osobama koje ne obavljaju svoje dužnosti, dok oni koji rade teške poslove, poput rudara i poljoprivrednika, često dobijaju neredovne i niske plate. Smatra da je ova pojava ponižavajuća ne samo za radnike, već i za građane koji biraju takve ljude na odgovorne pozicije.

Bajtal je u svom govoru javno postavio pitanje poglavaru Islamske zajednice, reisu-l-ulemi Huseinu ef. Kavazoviću, povodom njegove nedavne izjave u kojoj je spomenuo „konje“ u kontekstu Bosanaca. Bajtal je objasnio da, prema reisovoj izjavi, Bošnjaci imaju status ljudi, dok Bosanci, kako on kaže, imaju status „konja“. Na ovaj način Bajtal je izražavao svoj stav prema podjelama unutar društva i neprihvatljivim kvalifikacijama koje dolaze iz redova vjerskih lidera. Kritiku je završio rečenicom da „svijet danas u studiju gleda konja“, aludirajući na to da ga, prema reisu, u javnosti posmatraju kao osobu s nižim statusom. Ipak, Bajtal je naglasio da se ne stidi te etikete, već da je ponosan na svoj identitet.

Zaključujući razgovor, Bajtal je pozvao građane da se osvijeste i biraju lidere koji će biti istinski predani boljitku društva i poštivanju ljudskih vrijednosti, smatrajući da jedino na taj način Bosna i Hercegovina može krenuti naprijed.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here