Arš je termin koji se spominje na više mjesta u Kur’anu, a njegovo značenje i tumačenje su bili predmet razmatranja među islamskim učenjacima. Riječ “Arš” u arapskom jeziku može značiti prijestolje, a stavovi učenjaka u vezi s time kako se Arš razumije u islamskom kontekstu razlikuju se među različitim pravcima islamske misli.
Mišljenja o značenju Arša:
- Arš kao zadnji svemir:
- Ovo mišljenje tvrdi da je Arš posljednji i najveći svemir koji obuhvata sve ostale svemire. Ovaj stav se pripisuje sljedbenicima Ehlul-kelama, kao i nekim učenjacima iz eš’arijskog i maturidijskog pravca.
- Arš kao simbol vlasti:
- Prema ovom tumačenju, Arš nije fizičko prijestolje, već simbolizira Božiju vlast. Kao što zemaljski kraljevi imaju svoja prijestolja, tako je Arš simbol veličine i uzvišenosti Božije vlasti. Ovaj stav također zastupaju neki učenjaci iz eš’arijskog i maturidijskog pravca.
- Arš kao Allahovo prijestolje:
- Ovo mišljenje, koje zastupa Ehlus-sunet vel-džema’at, smatra da je Arš fizičko prijestolje koje pripada Allahu. Većina učenjaka se slaže da Arš nije isto što i Kursijj, koji se spominje u ajetul-kursiju u suri El-Bekara. Međutim, neki učenjaci, uključujući Hasana El-Basrija, smatraju da su Arš i Kursijj jedno te isto.
- Arš kao Allahovo stvorenje čiju suštinu ne poznajemo:
- Prema ovom tumačenju, Arš je jedno od Allahovih stvorenja, ali njegova suština nam nije poznata. Također, značenje riječi “istiva'” (uzdizanje) u kontekstu Arša ostaje nejasno. Ovo mišljenje zastupaju neki maturidijski i eš’arijski učenjaci.
- Arš kao izraz Allahove veličine:
- Prema ovom mišljenju, Arš je simboličan izraz Božije veličine, a ne stvarno prijestolje. Smatra se da je Arš naveden kao primjer da bi se ljudskom umu približila Allahova veličina. Ovo mišljenje također pripada nekim učenjacima iz eš’arijskog i maturidijskog pravca.
Ispravno mišljenje:
Prema ispravnom stavu Ehlus-suneta vel-džema’ata, Arš je fizičko prijestolje koje pripada Allahu, a ono nije isto što i Kursijj. Kursijj se, prema vjerodostojnoj predaji od Abdullaha ibn Abbasa, smatra mjestom za dva Allahova stopala. Ova predaja je autoritativna jer se vjeruje da je Ibn Abbas to saznao izravno ili neizravno od Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem.
Dokazi iz Kur’ana i Sunneta ukazuju na to da Arš ima svoje nosače ili noge, što isključuje tumačenja koja tvrde da je Arš samo svemir, vlast ili simbol veličine. Na primjer, u ajetu iz sure El-Hakka (17) spominje se da će Arš na Sudnjem danu nositi osmorica. Također, Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, u vjerodostojnom hadisu navodi da Arš ima nosače ili noge, što ukazuje na to da je Arš fizičko stvorenje, a ne apstraktni koncept.
Na osnovu ovih dokaza, ispravno je mišljenje da je Arš Allahovo prijestolje, a Allah najbolje zna.