Šta znači kada se kaže da neko “ima oko”?
Tema uroka, ili urokljivog oka, često se spominje među našim ljudima, uključujući muslimanske vjernike. Često se o tome govori bez konkretnih argumenata, površno i iskrivljeno, što je daleko od onoga što islam uči. To ostavlja prostor raznim varalicama da, koristeći nesreću ljudi, stječu bogatstvo.
Šta znači izraz “u sebi ima oko”?
Prema knjizi Dželaluddina Abdurrahmana “Vjerovjesnikova medicina” (Libris, 2013.), poslanik Muhammed, sallallahu alejhi ve sellem, dao je podrobna objašnjenja o ovoj pojavi. Umm Selema prenosi da je Poslanik primijetio kako je sluškinji u njegovoj kući potamnilo lice i rekao: “Ostavite je, jer se u njoj nalazi ‘oko’.” Ovdje se misli na urokljivo oko, što znači da je osoba pogođena džinskim pogledom.
Ebu Hurejre prenosi da je Poslanik rekao: “Urokljivo oko zasigurno postoji.” Ovaj hadis bilježi El-Buhari. Poslanik je molio Allaha da zaštiti Hasana i Husejna od svakog zla, uključujući otrove i urokljivo oko.
Aiša, radijallahu anha, prenosi da je Poslanik savjetovao onima koji su pogođeni urokom da se abdeste kako bi skinuli urok sa sebe. Ovaj hadis bilježi Ebu Davud.
Ibn Abbas prenosi da je Poslanik rekao: “Urokljivo oko uistinu postoji. Ako je bilo što postojalo prije početka vremena, onda je to bilo urokljivo oko. Ako vas obuzme, potreban vam je gusul, okupajte se.” Ovaj hadis bilježe Muslim i Et-Tirmizi, a Abdurrahman to spominje u svojoj knjizi.
El-Isme’i smatra da riječi “potreban vam je gusul” znače da treba osigurati vodu osobi koja je pogođena urokljivim okom. Osoba koja je obuzeta urokom treba prati lice, ruke, laktove, koljena, vrhove stopala i dijelove tijela koje pokriva donji veš. Voda koju koristi treba sakupiti u posudu i prosuti po osobi koja posjeduje urokljivo oko. Kaže se da ova voda otklanja negativno djelovanje uroka, a osoba će biti izliječena uz Allahovu dozvolu. Ovo je mišljenje imama Malika izneseno u njegovom djelu “Muvetta”.
Poslanik bi, kada bi strahovao da će nešto biti pogođeno urokljivim okom, izgovarao: “Neka ga Allah blagoslovi i neka nesreća bude daleko od njega.”
Zaštita od džina i urokljivog oka
Ebu Se’id prenosi da je Poslanik često molio Allaha za zaštitu od džina i urokljivog oka. Ovaj hadis bilježi Et-Tirmizi.
Riječ “es saf’ah” znači crna mrlja na licu. El-Isme’i tvrdi da to označava crveno-crnu mrlju na licu, dok Ibn Halvi smatra da se odnosi na nekoga ko je lud. U svom djelu o uroku, on tvrdi da lice može biti blijedo ili tamno zbog ove bolesti.
Aiša prenosi da je Poslanik dozvolio učenje Kur’ana kako bi se oduprli urokljivom oku. Ovaj hadis bilježe El-Buhari i Muslim.
Imran ibn Husajn prenosi hadis koji kaže da je svaki ajet djelotvoran lijek protiv uroka i otrova. Ovaj hadis bilježe El-Buhari i Ibn Madže. Također, postoje hadisi koji govore da je Poslanik učio određene ajete za teško bolesne osobe. Enes prenosi da je Poslanik dozvolio učenje ajeta protiv uroka, otrova i čireva na čelu. Ovaj hadis bilježe Muslim i Ebu Davud.
Neki ljekari tvrde da onaj ko ima urokljivo oko pogledom prenosi negativnu energiju na druge. Međutim, ova tvrdnja nije tačna. Ako određena vrsta zmije pogleda čovjeka, on može umrijeti. Šerijatski ispravno je da osoba koja ima urokljivo oko treba se okupati zbog osobe koju je “zarazila”. Ibn Šihab prenosi da je Poslanik naredio čovjeku koji može ureći da se okupa i da tu vodu prospe na zaraženog.
Korištenje Kur’ana i talismana
Učenje Kur’ana i nošenje talismana s ispisanim ajetima iz Kur’ana korisno je ako pacijent to prihvati kao sredstvo za liječenje. Ono što je osudljivo je nošenje talismana s nerazumljivim riječima.
Avf bin Malik prenosi da je Poslanik zatražio objašnjenje po ovom pitanju, a kada je čuo njihovo učenje, rekao je: “Ti stihovi su dobri, ali ne smiju aludirati na širk.” Ovaj događaj bilježi Muslim.
Korištenje prašine
Prenosi se da je neki čovjek upitao Poslanika da li je zabranio učenje ajeta za liječenje ujeda škorpiona. Poslanik je odgovorio: “Ko može pomoći bratu, neka to učini.” Ovaj događaj bilježi Muslim.
Šifa bint Abdullah prenosi da je Poslanik posjetio dok je jela s Hafsom, i rekao joj: “Poduči je talismanima koji će nas zaštititi od herpesa, kako si je naučila da piše.” Ovu predaju bilježi Ebu Davud.
Aiša kaže da bi Poslanik, kada bi ljudi došli sa problemima s čirevima i ranama, stavio svoj kažiprst u prašinu, ustao i rekao: “U ime Allaha, kada se prašina pomiješa s našom pljuvačkom, ona će, uz Allahovu dozvolu, izliječiti bolesnika.” Koristio je prašinu jer je hladna i suha, što djeluje kao desikant za vlažne rane koje sprečavaju pravilno funkcionisanje tijela.
U konačnici, islamska tradicija nudi brojne načine za zaštitu i liječenje od uroka, naglašavajući važnost Kur’ana, dove i ispravnog vjerovanja.